torsdag 31. august 2017

Sopp i søpla


Slik kan det gå når man skal prøve å være litt avansert.

Det enkleste er det aller beste!

Slik kan det gå når en hytteblogger prøver seg som matblogger. På bildet over ser dere en sopp-pai.
En deilig, duftende sopp-pai. Den så fantastisk ut da jeg skulle løfte herlighetene ut av stekeovnen. 
Jeg brukte en springform. Men bunnen var tydeligvis ikke festet godt nok. Så sånn gikk dét.
Det var bare å skrape opp fra kjøkkengulv og stekeovnsdør.

Bildet av den gyldenstekte paien fylt med egg, bacon, ost og mengder av deilige, nyplukkede kantareller
og en flott steinsopp dandert i skiver på toppen, skulle jeg dele med dere på bloggen min. 
Vel, her er bildet.

Det begynte så lovende:

Plukket på hyttetomta. 

Ikke de store soppmengdene i den kurven, vil noen kanskje mene. Men for meg er dette kjempefangst.
Og det beste er at alt i kurven ble funnet på selve hyttetomta. På mitt eget private superhemmelige soppsted!
Det er rart med det, men de smaker faktisk bedre enn annen sopp.
Senere fant jeg mer kantarell og mye fin fåresopp ikke langt unna. Jeg har lært meg hvor de vokser nå!
Så da ble det gudskjelov en stor porsjon kantarellspaghetti på meg i år også. Sesongens kulinariske høydepunkt. Jeg glefset den i meg før jeg rakk å fotografere, men oppskriften er enkel:

Nykokt spaghetti
Smørstekte kantareller
Sprøstekt bacon i biter
Eventuelt litt revet parmesan

Godt skjult under en bjørkerot. Men jeg ser dere nok!

En annen utmerket pasta-sopp er steinsopp. Italienerne elsker jo sin spaghetti  "ai funghi porcini", og det samme gjør jeg. Hos meg plopper de ofte opp rett foran hyttetrammen. Noen vokser seg til svære, uspiselige beist, mens andre er akkurat passe store og ganske fine:


Steinsopp. Akkurat passe stor..

Sopp-pai er godt. Ingen tvil om det. Ordene som kom ut av min munn da paien gikk til hælvete, skal jeg ikke gjengi her. Jeg har kommer fram til at når det gjelder nyplukket sopp, er det enkleste det aller beste!
Dagen etter pai-katastrofen fant jeg litt mer sopp, og de ble umiddelbart stekt i godt smør og lagt på en skive panneristet grovbrød. Salt og pepper. Servert på papptallerken (orket ikke mer oppvask etter pai-misæren).
Himmelsk!



Kan ikke bli bedre!


Har et håp om en skive til før sesongen er over!













2 kommentarer:

  1. He, he... Jammen godt du ikke skulle servere mat til en haug med gjester. Det er den store skrekken :) Bedre lykke neste gang!
    Anette

    SvarSlett
  2. Gjett om jeg tenkte på nettopp det! Gudskjelov at jeg ikke hadde gjester! :-D

    SvarSlett